Meditation ur ett rent perspektiv

Tvättstugan är ett ställe för meditation, jo jag menar verkligen det. Först sorteringen av kläder, i färg och material, allt i olika högar på golvet samtidigt som man mässar ett mantra som ibland låter som om man fått något i halsen som måste spottas ut. 
Sedan maskinen som med hjälp av de smutsiga kläderna fylls på med livets vatten i en strid ström, likt en damm som precis har fördämt, brustit. Den stora, trygga torktumlaren som av kläderna ger regelbundna dunkningar från metalltrumman samtidigt som torkskåpets ljud, likt vindens sus finns i bakgrunden. Efteråt när kläderna plockas ut ur torkskåpet, viks de omsorgsfullt för att sedan läggas i högar, prydligt och väldoftande.
Det är som en myrstack eller välorganiserad arbetsplats där alla vet sin uppgift, alla maskiner alltså...
Så på ett bestämt klockslag är klockan slagen, eller tvätt-tiden ute och det är dags att torka av behållaren för tvättmedlet, skura av golvet och sist men inte minst ta bort luddet från torktumlaren.
I dörröppningen vänder jag mig mot tvättstugan, bugar djupt av tacksamhet och går iväg med mina väldoftande textilier.
Tack och adjö


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0