Godnatt tankar

Det är kväll och om några timmar natt med förhoppningsvis djup och kraftgivande sömn. 
Jag har egentligen aldrig lidit av något större problem att somna utan försökt att tänka som så att det är ok att vara vaken någon natt eller två, det tar jag igen sen och så har det funkat. Kanske det delvis beror på att jag under livet, i perioder jobbat natt.
En annan orsak kan vara att jag tidigare haft ett relativt litet sömnbehov. Oavsett vilket, är det skönt att få krypa ner i sängen, öppna fönstret och somna.

Under helgen i Barcelona delade jag rum med en kär vän. Vi låg i varsin säng med en arms avstånd och pratade förtroligt i natten och det fanns ingen stress gällande morgondagen.
Då och då vaknade jag till och hörde hennes sovsnusningar, så där mysigt, närvarande och jag kände starkt att människan är ett flockdjur och att sova tillsammans är en naturlig del av det. 
Trots det vet jag många som inte klarar av att dela säng eller ens rum. Det kan vara snarkningar, trängsel, varma och svettiga kroppsdelar, ja, allt möjligt som omöjliggör sömn i delat rum.
För mig är det tvärtom, jag sover som ett barn när jag känner närvaron av en annan människa och då självklart helst med den man älskar. Att sova med någon man är trygg med är det bästa sömnmedlet.
Kanske är det inte så konstigt att många människor skaffar hundar och katter? Känslan av en levande varelse, ett bultande hjärta, en kärleksfull närhet till någon annan.
Men för att sömnen ska bli god måste tryggheten finnas där eftersom vi är så utsatta då vi sover. Vi är ju helt utlämnande och utan kontroll, vilket gör att vi måste lita på att den vi delar säng/rum med vill oss väl.  
Att vara trygg med någon innebär fullständigt förtroende och  fullständig tillit, vilket är något som man förtjänar och inte får. Ett sviket löfte eller en lögn kan räcka för att tilliten försvinner, liksom tryggheten och kanske var det därför jag sov så gott.
För där, i sängen bredvid låg en vän jag var trygg med. Kärleksfull, ärlig och lojal. En människa som jag visste aldrig skulle skada mig, så inte var det konstigt att jag sov som en stock.
I morgon är det vardag och en ny dag ska fyllas med innehåll.
Sov gott





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0