Livets gång

Rosor, lavendel, luktärter i de ljuvligaste färger med doft som gör dig vimmelkantig. Små ulliga lamm som betar i ett friskt, grönt gräs och nätta älvor i skira, vita klänningar som dansar på daggstänkta ängar i gryningens dimma, är sånt jag vill skriva om.
I stället blir det svarta ord om verklighetens krassa grymhet.
Efter ett besök på intensiven hos en vän som fått en stroke, känner jag mig tom och ledsen.
De oseende ögonen som stirrar i taket samtidigt som den enda fungerande armen griper tag i luften efter något eller någon jag inte ser. Med jämna mellanrum sträcks benen ut som i kramp och jag känner sorgen breda ut sig i hjärtat.
"Här, jag har plockat blommor i trädgården" hör jag min röst mekaniskt konstatera. "Ser du att de små rosa, rosorna liknar de marsipanrosor som man dekorerar princesstårtor med?";
Jag ser att munnen formas till en mening och jag koncentrerar mig på att tolka ordet jag tror ska komma, men istället gäspar hen stort och andedräkten slår mot mig, sur, kvalmig och rutten.
Reflexmässigt vrider jag bort huvudet, men snabbt, innan hen ser, vänder jag mig tillbaks.
"Visst är höstastern vacker, jag ska gräva upp en planta som du kan plantera i din trädgård då du kommer hem".
Jag kommer på mig att bli glad över att ordvalet föll sig så naturligt. DÅ du kommer hem, inte OM du kommer hem.
Trots vetskapen om att tystnaden kan vara helande, fortsätter jag " "vilken härlig sensommardag det har varit idag, vi får hoppas att det kommer fler härliga dagar"
Ett omisskännligt ljud då tarmen töms, följs av en doft som får andedräktens odör att mer likna de små marsipanrosornas doft.
Jag hämtar personalen som med vana och trygga händer gör rent, medan jag väntar i korridoren.
Utanför fönstret vajar de lövbeklädda grenarna mot den blå himlen och jag känner vemod över vetskapen om att snart får min vän inte längre vara med i livet. Snart är hen en av dem vars liv ändrat tempus från att leva till att ha levt, nutid till dåtid.

Hallon, stora söta jordgubbar med grädde, plättar med hemgjord blåbärssylt, krusbärskräm och smultron på strån. Vackra, välsmakande ord som ger betydligt mer glädje än beskrivning av katetrar, droppåsar och blöjor för vuxna.
Och ändå, allt blandas under livets gång. Sorg, glädje, fruktan, förväntan, irritation, trygghet, ja allt i en enda röra.
Lika delar sorg som glädje, det är livet! Ord från någon klok person som vet vad hen pratar om.
När jag lämnar sjukhuset bakom mig är kvällen ny och jag tar ett djupt andetag av luften och livet!
I hjärtat har vännen lagt sig till ro och jag känner starkt att jag vill leva full ut, resten av livet.
Önskar er en rofylld natt



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0