Livets rytm

Människans liv, liksom naturens, går i cyklar.
För många är livet en relativt jämn linje, med avbrott från en och annan topp och mindre dal, som ett normalt EKG. 
För andra liknar EKG ett opålitligt hav, med oregelbundna vågor med lika höga toppar som dalar, helt utan regelbundenhet. En hög topp kan gå ner i en djup dal, för att sedan lägga sig i ett normalläge en kort stund, där hjärtat ligger och skakar i väntan på nästa våg, likt EKG vid hjärtinfarkt.
För några, stackars satar är livets EKG det som visas vid hjärtflimmer. Ständigt på gränsen, ständigt påverkat, aldrig lugn och ro, alltid i väntan, beredskap, som i ständig själslig kramp.
Vad som pågår i deras liv är ofta dolt för andra, av hänsyn till andra och skam. Hjärtat ligger och skakar i ensamhet.

Att allas liv innehåller glädje och smärta är livets gång, men visst vore det enklare om vi visste att med jämna mellanrum kommer den sjunde vågen, med allt vad det innebär. Att vi på samma förnuftiga sätt som i arbetslivet, kan göra en handlingsplan som tydligt och pedagogiskt visar hur vi ska göra då vi drabbas av stor sorg i egenskap av död, missbruk, lögn, svek eller passionerad kärlek som skjuter allt och alla åt sidan. En handlingsplan vars syfte är att kunna förebygga kaos, lära oss av erfarenheterna och kunna hantera situationen.

Men det finns ingen handlingsplan för livets vågor, tusentals hjärtan har förlist i vågorna.
Kanske det enda som kan förändra den pågående infarkten eller det skakande hjärtat är defibrillering, att med fara för livet skicka en elektrisk stöt genom hjärtat för att häva det kaos som pågår därinne. 
När vi kommer fram till insikten om att vi själva bär vår defibrillator är det bara att hoppas att det inte är försent.
Vill avsluta med den fina dikten som fångar hjärtats väg till dem man älskar sina barn, sin käraste och sina vänner

Mitt hjärta är ditt (I folkviseton) - Nils Ferlin

Kärleken kommer och kärleken går
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.

Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.

Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0