Hemma igen

Åter på hemmamark!
Oj, vad det kan bli tokigt när tekniken fungerar dåligt och man snurrar runt i cyberrymden. Efter sista inlägget har vi passerat St Helena där Napoleon tillbringade sina sista dagar, återigen Cap Verde, Kanarieöarna, Spanien och till sist Savona.
St Helena var fasligt vackert med en grönska som fullständigt förförde oss. 
Att gå runt i Napoleons hus och trädgård vilka fungerade som fängelse för den franske kejsaren, var en upplevelse på många sätt. 
Han var kortvuxen och när man tittar på målningarna i huset, ser han bister ut. På en av målningarna står han tillsammans med sin son (som dog ung) och det slår mig att jag inte hade en aning om att han hade barn, dessutom var han en kopia av sin far.

Men....så igår.....som av en händelse såg jag slutet på ett program som handlade om Napoleons sista år på St Helena. Det var en intressant, historisk beskrivning av hans vistelse där och jag kände mig inte så lite mallig att jag varit där.
Och så läser de obduktionsprotokollet, där läkaren utförligt beskriver det faktum att Kejsaren hade bröst och en extremt liten penis. Kanske han kompenserade sin anatomi med sitt ständiga krigande? var frågan som ställdes.

När jag nu sorterar foton från resan och då även vackra foton från St Helena blir det som Gösta Ekmans papphammar är med hela tiden, men i egenskap av Napoleon som naken.
Framför den enorma julstjärnan kommer han gåendes med sina bröst och sin penis och i den vackra rosengången ser jag honom naken stå och dofta på blommorna, som en fransk tjuren Ferdinand, eller kanske snarare Mamma Mu. 

Det är vid dessa tillfällen jag önskar att jag kunde tämja hjärnan, tvinga in den i vanliga, "normala" banor och låta Napoleon ligga lit de parade, påklädd på sin divan i väntan på att hans dödsmask ska gjutas, utan att " Min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt" skrålar i huvudet.
Önskar er en fortsatt fin kväll i Sverige eller vart ni än befinner er




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0