Tonga i mitt hjärta

Tonga är en ö som verkligen lämnar spår i hjärtat. Kan det vara det faktum att det är den enda ön som inte koloniserats som gör människorna så vänliga, glada och hjälpsamma?
Det är stolta över att ha ett kungadöme där kungen också verkligen ÄR landets viktigaste person och som även är den som har sista ordet. 
Kvinnor och män är jämlika (som det verkar) och det odlas överallt. Cocos, jordnötter, frukter av alla de slag och även Tonga kulturen.
En fascinerande sak är deras gravar som visserligen är belägna på kyrkogårdar, men oerhört fantasifulla med dekorationer så som snäckor, blommor och andra prydnadssaker.
Under vår tur runt ön såg vi fantastisk växtlighet, utforskade gömda grottor med massor av fladdermöss som sov sin skönhetssömn och sedan handlade vi i de lokala handelsbodarna.
I likhet med de andra söderhavsöarna vilar en känsla av fullständigt lugn och människornas sätt att leva är stressens totala motsats. " Det jag inte gör idag, gör jag i morgon" är ord som fler vi träffar anammat.
Det dansas och spelas lite var stans och jag måste verkligen erkänna att Ukulelen kommer att förknippas med andra än George Formby efter den här resan.
Om en timme är vi framme på Nya Zeeland och ska under två dagar försöka få en glimt av livet där. Ser med spänning fram mot att besöka Maoriland.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0