Grönskande nationaldag

Lördagen var sannerligen ett fysiskt reklamblad över den kommande sommaren. Solen som lyste genom det skira lövverket, den bedövande doften från syrenerna och den söta ( vet inte om jag tycker den är god eller obehaglig) doften från oxlar och rönn i blom, ja de är ju Sorbus båda två.
Promenaden genom den stora begravningsplatsen blev en alldeles naturlig stund av mindfullness eftersom det inte fanns något annat alternativ än att lyssna på fåglarnas konserter och inmundiga och andas in naturens aromer.
Ja, inmundiga eller äta som kanske är lättare för yngre att förstå var precis det jag gjorde. 
Efter att ha öppnat nyfikenhetskranen och törsten efter nya kunskaper inom växternas magiska värld, ser jag allt som möjlig mat.
I lunden där familjegraven från 1800 talets mitt ståtar, plockar jag med försiktighet och stor vördnad munnen full med späda Lindblad.
Tugg tugg tugg, nästa smakprov är almens små läckra, lätt hasselnötssmakande små frökapslar, mums, mums, mums.
Ett par c-vitaminspäckade granskott i samklang med maskrosblad och lite syrenblommor, avslutar jag smakstunden i lunden med eftersmak i munden.
När jag senare vandrar bland båtarna får jag se ett ståtligt par med sina ungar. Med stolthet och uppenbar beskyddarinstinkt låter de sina ungar först ta för sig av brödet jag kastar i vattnet. 
Jag kisar över vattnet och ser Stockholm från en annan sida än den jag är van vid.
Det kändes helt självklart att nationaldagen inföll just den här dagen.
Önskar er en fin dag              ullafriberg© 2015 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0