Sagan om ringen

Långt ut på havet, fyra dagars båtfärd till Brasilien och jag kan till viss del förstå en del av mina vänners skräck över att känna sig utlämnad om det skulle hända något. Känslan blir inte mindre stark då kontakten med omvärlden, rätt ofta, är lika med noll. Telefonens text som talar om att det inte finns någon service i kombination med ett wi-fi som inte fungerar känns stundtals frustrerande och idag alldeles för jäkligt ledsamt. 
Jag har tittat på klockan var femte minut för att i alla fall själsligen ha kontakt med Anna, älskade Anna som tar sin läkarexamen i dag. Självklart är jag stolt över alla mina barn, men idag är det Anna som är huvudperson. Jag vet hur målinriktad och fokuserad hon har varit och till vilket pris, men nu är hon i mål.
Att hon under hela studietiden jobbat extra för att ha råd att bo i egen lägenhet och känna självständighet, klara sig själv från det hon började sina studier för fem och ett halvt år sedan gör mig minst lika stolt som examen. Viljan att vara fri är något vi har gemensamt, jag och hon.
Jag är också  stolt över hennes förståelse och empati (när det uppdagades att min jordenruntresa krockade med hennes examen) visade hur kärleksfull hon är som människa. 
Så nu pågår hennes examen med efterföljande fest för fullt och jag är med med hela hjärtat. Som present får hon min ring som har en alldeles speciell historia som nästan börjar med det var en gång

Sagan om ringen
För exakt trettio år sedan tog din pappa läkarexamen och idag är det din stora dag då du tar din examen. Därför vill jag ge dig den ring jag köpte för 30 år sedan och som jag sedan dess burit varje dag.
Jag har redan berättat historien om den men vill berätta den igen idag för de som inte vet sagan om ringen. Då Bertil, pappan till mina barn tog examen ville jag ge honom ett minne för livet och då gärna en ring, men inte en vanlig doktorsring eftersom det inte kändes som honom, han är ju speciell din pappa, precis som du är.
På jakt efter en symboliserande, speciell ring vandrar jag runt hos de olika guldsmederna och får syn på en ring i fönstret som är den vackraste jag sett, men inser att den kanske är för feminin för Bertil. När jag inte hittar någon som passar honom låter jag beställa en klackring med svart sten och en orm som kryper på den. Just ormen var viktig eftersom den symboliserar läkekonsten och det var också en av anledningarna till att jag i första stund föll för min ring som nu är din.
Älskade Anna, bär ringen med stolthet över vad du lyckats åstadkomma, över att den har en historia men framförallt för att du är den fantastiska unga kvinna som du är!
Älskar dig
Din mamma



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0