Bad ljuva bad

Jag längtar efter ett badkar och då menar jag ett riktigt badkar.
Inte ett larvigt litet badkar, där hur man än gör så hamnar halva kroppen utanför. Ni vet ett sånt där lägenhetsbadkar där man antingen ligger nere med kroppen och trots att man tvingas böja på benen, sticker valda delar av kroppen upp ändå.
Inte heller menar jag ett käckt bubbelbadkar med plats för vänner och bekanta, höjda champagneglas och skratt, vilket naturligtvis kan vara en skojig och en trevlig samlingsplats.
Nej, jag längtar efter ett djupt, långt och med riktigt hett vatten fyllt, kar, kanske mer japanskt.

När min dotter hade stambyten i sitt hus blev hon tillfrågad om hon ville ha badkar eller dusch. Hon ringde till mig och trots medvetenhet om vattenåtgång, energislöseri och stillastående bakterieflora, var min åsikt tveklöst BADKAR. Jag menar, duschen får man ju på köpet.
Nu är min dotter en självständig och skärpt kvinna och valde av ege n fri vilja badkar. Många gånger efter valet har vi dock pratat om vilken vardagslyx ett varmt bad är och att duscha är det som hinns med på morgnarna.
Sen finns naturligtvis den romantiska aspekten på badet. Visst är det mysigt att bada tillsammans med den man har kär, även om det i ett modernt bubbelbadkar kan bli en uppvisning i akrobatik då man ska stiga upp ur badet.
Vad jag längtar efter är det ensamma, meditativa badet då tankar får komma och gå medan kroppen suger upp en härlig och mjukgörande olja.
Därför blir jag sååå besviken när jag som nu ligger i sängen på hotellrummet, lite sur och bloggar.

Besvilkelsen som inträdde då jag drog undan draperiet och såg att där bara fanns en dusch, blev därför stor. Jag vill inte ta en kvällsdusch, jag vill ta ett varmt bad, BASTA!
Men, men eftersom jag är här och ska lära andra ett professionellt förhållningssätt får jag väl leva som jag lär.
I stället för att löpa amok och slå sönder den trendiga, mosaikklädda, svarta ( varför ska all klinker och kakel vara så dystert svarta nu för tiden?) duschhörnan med en av de svarta fåtöljerna hämtar jag en kopp te, fortsätter att blogga och drömmer mig bort till ett badkar fyllt med hett vatten och doftande av tallbarr.
Ha en fortsatt fin kväll!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0