Vad är konst?

I dag har jag ställt ut tavlor i min barndoms Kungsträdgård. Jag skriver barndoms eftersom Kungsan var parken jag lekte i som liten, den och Humlegården. Från Kungsgatan 37 var det ungefär lika långt att gå men det blev Humlegården på sommaren och Kungsan på vintern av naturliga skäl. Sittandes på lejonen vid sidan om skridskobanan med ömma fötter efter ärvda skridskor, varm saft eller varm choklad som det blev fettringar i när ostfrallan doppades i koppen, barndomens vintrar. Eller Humlegården, lekandes i lekskulpturen formgiven av någon känd konstnär, eller klättrandes i roliga, livsfarliga lekställningar som aldrig skulle passera nålsögat av regelverk som finns i dag. Inte för inte att jag kände mig en smula mallig och väldigt hemma i dag, mellan konstverken i "min park". Älskade sonen Magnus hjälpte mig att hänga tavlorna och under dagen kom fina Sanna, Anette, Lena, Maria, Rozita och Christer förbi i olika omgångar. Jag sög riktigt i mig av deras kärleksfulla närvaro, äkta människor allihop! Under dagen kom sedan vaktparaden, kärlekståget och en strid ström av människor som promenerade i det fina vädret. Jag tog naturligtvis en rundvandring bland de övriga konstnärerna och la märke till att det verkligen var en blandning av stilar, tekniker och uttrycksätt. Men det konstverk som lämnade djupaste spår i mig var fotoserien på den unga kvinnan som på ett naket och nästan otäckt vis, kritiserade USA genom att exponera sig själv på ett utlämnande sätt. Redan på morgonen när hon arrangerade sina foton med sig själv som huvudperson, väckte hon mitt intresse. Vad är då konst? Frågan har säkert ställts i tusentals år och svaret är detsamma, i betraktarens öga. Vi tolkar och ser motiv och sammanhang utifrån oss själva, våra erfarenheter och vår fantasi. Titta på molnet som för en kan föreställa en elefant men för någon annan är en jättelik fågel. I morgon kanske tavlan som föreställde ett träd förvandlats till något annat? Nu ska jag strax lägga mig för i morgon är ännu en ny dag i mitt älskade Kungsan Sov gott alla människobarn!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0