Solen glimmar blank och trind...

Välkommen älskade sol, glädjekälla och energipåfyllnad!

Idag kommer det vara fullt upp med gräsklippning, pincering av överblommade perenner och trädgårdscafe.
Dagens cafe är utan tema så jag ska berätta lite om vad som växer just nu, i rosornas tid.
Trädgården som jag tillbringar dagen i idag har följande uppdelning: Örtagården, bärbacken, hönsgården, boulebanan, fiskdammen, lusthuset, Sundmanstorp, pergolan, växternas dagis, odlardelen (på ett par ställen) träffpunkten under seglet och mycket mer.
Tar besökarna en promenad runt kan man se fjorton fågelholkar av varierande slag, allt i från en enorm uggleholk till en liten humleholk, alla ska få sitt!
Jag kommer från ett hem med underbara föräldrar som alltid, alltid var generösa och rättvisa. Mammas favoritord då det var fest var "Det får inte vara snålt" vilket ledde till att vi åt festmat i flera dagar efteråt. Och det ska gudarna veta att det gått i arv!

Det var en himla tur att jag hade Kjell, (en väldigt duktig ornitolg)
med då jag gick runt och satte upp holkarna.
När jag fullastad med holkar och med mantrat "Det får inte vara snålt" klättrade upp och ner för stegarna, påpekade han vänligt men bestämt, att vi inte kunde lösa alla fåglarnas bostadsproblem, att fåglarna måste ha ett visst avstånd mellan sina bostäder/revir.
Självklart naturligtvis, varför skulle de vara annorlunda än vi människor?
Fick liksom Peter Dalles uppfinnarkaraktär i Lorry, skylla på
"Tänkte inte på det, kommer från Sundbyberg" (vilket numer är bytt mot Ingarö)
Ha en fin solig och kreativ dag alla glada finkar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0