Ojoj.....

Älskade systrar och bröder, i synnerhet systrar faktiskt.

Har upplevt en väldigt speciell uppmärksamhet när jag senaste veckan vandrat runt med en blåtira, blåklocka ja, kärt barn har många namn.
Överallt, i affären, på bensinstationen, ja precis överallt har jag mötts med en vänlighet utan dess like.
Vissa kvinnor som jag inte ens känner, har i förtrolighet, som av en slump, strukit mig över handen och menade nickat åt mig, som i hemligt samförstånd oss misshandlade kvinnor emellan.

I apoteket i söderhallarna, blev det nästan "komiskt" då jag vid min förfråganom om det var rätt hiss utanför som gick upp till läkarmottagningen med specialitet på gynekologi.

Kvinnan bakom disken tittade länge på mig och svarade sedan med vänlig röst "Nej min vän, det är B-hissen där borta, vill du att jag följer med?"
Då insåg jag att jag verkligen såg ut som en kvinna som gått in i en dörr, ramlat ner för en trapp eller något annan som våra älskade systrar som blir slagna skyller på.
Att börja förklara att "Nej, det är inte som det ser ut" hade bara känts fånigt, så jag nickade tacksamt, tog broschyren med informationen om kvinnofrid, och svarade, "tack, jag hittar själv"

Att jag slagit pannan i en hylla av marmor under min resa i Spanien kändes oviktigt och bara ännu en ursäkt, likaså att försöka sminka över eländet.
Så jag får bära min blåklocka med stolthet och kanske måla andra ögat med en lilabrun ögonskugga om jag ska gå på lokal.

Nedan lite ord från Wikipedia om Blåmärket, alltid lär man sig nåt:)

Ett blåmärke (eller hematom) är en utgjutning av blod i huden orsakad av brustna mindre blodkärl, kapillärer, vanligen efter fysisk påverkan som stötar eller slag.

En bula kan vara ett blåmärke som på grund av utrymmesbrist (vanligen på grund av underliggande benvävnad) får huden att bukta ut.

En blåtira är ett blåmärke lokaliserat runt ögat, som orsakas av att blodkärlen runt ögonen brister, till exempel vid ett slag eller ett fall. En speciell typ av blåmärke kring ögonen kallas för brillenhematom och är ett tecken på en främre skallbasfraktur.

Fläskläpp kallas det, när underläppen sväller upp efter slag eller att man bitit sig i den inre läppen.

Blånagel kallas ett blåmärke som uppstår under nageln.

Färgen på det röda blodet blir blåaktig när ljuset filtreras genom huden, då ljus med kortare våglängd har lättare att tränga igenom. När skadan läker och blodet börjar brytas ner av makrofager och återabsorberas, ändrar blåmärket utseende. Märket försvinner gradvis under cirka 2 veckor; under den tiden kan det ändra färg från rödaktigt till blåsvart till grönt eller gult, och slutligen en svagt brun fläck som bleknar bort. Den gulaktiga färg som blåmärken antar efter en tid, beror på ämnet bilirubin, som är en nedbrytningsprodukt av hemoglobin.

Blåmärken är i allmänhet ofarliga, men en ökad benägenhet att få blåmärken kan vara tecken på bakomliggande sjukdom och ska undersökas av läkare. Färska blåmärken kan göra ont vid beröring.

Blåmärken är av stor betydelse inom rättsmedicin och brottsutredning, då förekomsten, åldern och omfattningen av dem kan ge viktiga upplysningar om ett händelseförlopp.

Kram på er alla från Ulla alias "Muhammed Ali"




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0