Dags för flytt

Det är mycket som ska ordnas innan sommaren är här på allvar. Att hjälpa Barbro och Alvar flytta till sitt sommarnöje är ett av jobben.

Barbro och Alvar hette först Eva och Irma, ja egentligen var de från början tre stycken som bodde ihop. Annie, Irma och Eva.

Det hela började för.... Ja, det måste vara 7-8 år sedan, kanske längre.
Eftersom det finns forskning på allt som har med välbefinnande på ålderns höst att göra, tog jag till mig att djur är bra för själen.
Att grönska är det, vet vi ju alla sedan länge.

Jag minns ett tillfälle för många år sedan, runt 86-87 nån gång, då jag arbetade på Maria ungdom.
Jag och en kollega skulle åka iväg på en motivationshelg, tillsammans med en yngling.
Efter en lång båtresa med taxibåt, kom vi så fram till en ö, längst ut i skärgården, ett hus utan några grannar.

Syftet med vistelsen var att vi skulle tillbringa tre dagar tillsammans, för att lära känna pojken och på så sätt försöka få till en dialog kring hans situation.
Valet av ställe var självklart gjort utefter att han inte skulle kunna sticka om det blev för jobbigt.
Ja, vad ska jag säga....

Dagarna såg ut så här:
Frukost på morgonen, under samtal där enbart jag och min kollega deltog, pojken var helt tyst.
Sedan tog vi en promenad runt ön och efter det satt vi i tre stolar och tittade på havet, i timmar utan ett ljud från pojken.
Lunch och promenad, glo på havet, middag och promenad sedan eld i öppna spisen och glo på den i timmar.
Sängdags
Så fortsatte det i tre eller om det var fyra dagar.

Nästa gång jag återsåg pojken var det dags för att planera hans framtid. Det hade gått en vecka sedan ön och jag kände mig som en idiot när jag kom till mötet.
I dörren in till rummet, vänder sig pojken till mig och säger, -Tack Ulla, det var en jättebra på ön.
Den här gången var det min tur att sitta tyst.
Pojken pratade om att han nu ville ändra sitt liv och var beredd att åka på behandlingshem.
Vad jag minns gick det bra för honom efter det.

Men vad har det med Barbro och Alvar att göra?
Jo, guldfiskarna som får namn av pensionärerna som bor där dammen finns, fyller samma syfte.
Att betrakta fiskarna som simmar runt i akvariet vintertid och i dammen sommartid, ger uppenbarligen lugn men även samtalsämne.
Vad tänker Alvar på? Matmatmat kanske?
Hur länge lever en guldfisk? Hur ser man vad de har för kön osv.

Att betrakta naturen med dess växter och djur är en enorm gåva för oss alla!

Kram




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0