Som man sår får man skörda

 
Det är fortfarande högsommar och hösten känns avlägsen, men ändå....
Uttrycket som man sår får man skörda är så påtagligt starkt just nu, i skördetid.
Jag tog en promenad ner till sjön för att rensa ut skallen inför kommande arbete, som väntade i min lilla stuga, och blev överrumplad av hur mycket blåbär som växte runt mig...och kantareller!
Kände först en lätt stress över var jag skulle finna tiden, att ta till vara de gåvor som jag får av naturen, jag har ju så många projekt som knackar mig på axeln.
 
Gick tillbaks till stugan och vandrade ner till utedasset och vid ett ställe måste jag huka mig under ett träds grenar.
Kära vänner, det var verkligen som att komma in i ett rum med ett enastående vackert tak!
Solen kikade försiktigt in genom det ljusgröna bladverket och överallt hängde smycken av blodröda, oerhört söta körsbär. Jag plockade med mig en rejäl näve och satt sedan med neddragna byxor på dasset och bara njöt av det naturliga kretslopp som jag var delaktig i :)
 
Som man sår får man skörda
 
Körsbärsträdet är ett resultat av pappas ständiga trädgårdsexperiment, "hmmm, om jag planterar en kärna av mango här, kanske det växer ett träd?"
Min pappa var ingen utbildad trädgårdsmästare utan en nyfiken man som vågade prova saker, inom alla områden.Han byggde murar, planterade växter, byggde hus och målade....så ofta han hade tid och möjlighet.
 
Som fyrbarnsfar vid 31, två barn som 21 åring jobbade han alltid, det skulle aldrig fattas hans barn någonting.
Det var naturligtvis ett resultat av att han som faderslös på trettiotalet hade det oerhört fattigt.
Driften att få måla tavlor var trots allt så stark att han vid lediga stunder målade och skapade, på alla sätt.
Pappa uppmuntrade alltid oss fyra flickor att följa vår inre röst, att göra det vi vill, att inte vara rädda för någon eller något, att veta vårt värde. "Vi är alla lika bruna i arschlet" var hans paroll som följt mig i livet.
 
Som man sår får man skörda
 
Känner stor tacksamhet över pappa och mamma, naturen som ger mig så mycket och alla mina fina människor runt omkring mig.
Nu ska jag planera in bärplockning i min kalender, precis som jag planerar in kundbesök, ett glas vin med vänner eller bilbesiktning.
Jag ska skörda de gåvor som någon annan har sått.
 
Ha en fin och kärleksfull dag,och var medveten om, att som du sår får du skörda, oavsett om det är grödor, vänskap eller kärlek
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0