🌿

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Varje ny dag lĂ€r jag mig nĂ„got nytt och de senaste dagarna har jag lĂ€rt mig mer om Sveriges geografi och hur livet ter sig olika för oss alla beroende pĂ„ var vi har vĂ„ra rötter.

För ca 20 Ă„r sedan tog jag jĂ€garexamen för sĂ„vĂ€l högvilt som smĂ„vilt och jag vĂ„gar skryta med att jag var en hyfsad skytt Ă€ven innan, dĂ„ pappa hade bĂ„de salongsgevĂ€r och vanliga luftgevĂ€r som vi sköt med pĂ„ landet.    Eftersom det Ă€r preskriberat vid det hĂ€r laget, kan jag berĂ€tta att jag inte hade börjat skolan dĂ„ jag för första gĂ„ngen höll i en bössa. 
Nu blev det sĂ„ att jag efter examen inte skjutit nĂ„got djur, dĂ„ det gick upp för mig att jag inte kan döda ett levande vĂ€sen. (Jo, förresten myggor, bromsar och annat otyg, sĂ„ jag Ă€r nog en riktig hycklare eftersom jag faktiskt Ă€ter kött, om Ă€n mindre och mindre).
DĂ€rför har de senaste dagarna gett mig större inblick i hur det gĂ„r till nĂ€r mĂ€nniskor som fĂ„tt jakten i bröstmjölken planerar.
Frukost och iordningsfixande av kaffe i termos med tillhörande korv att grilla. Varma klĂ€der och diskussion om vĂ€dret " Hmmm, skare... det Ă€r inte bra för hundarna...," Sen ivĂ€g för att tĂ„lmodigt vĂ€nta in rĂ€tt ögonblick, rĂ€tt skott för att inte vĂ„daskjuta. PĂ„ eftermiddagen, innan det skymmer kommer de hem, frusna, utan byte men med glĂ€dje i blicken och rimfrost i mustaschen. 
Efter middagen Ă„ker sĂ€llskapsspelet om Sverige fram och det blir sĂ„ uppenbart att som Stockholmare Ă€r geografi inte min starka sida. 
Vi somnar ovaggade efter spel sent pĂ„ natten och pĂ„ vĂ„r fĂ€rd hem mot staden vĂ€ljer vi smĂ„ vĂ€gar som bĂ€r pĂ„ hemligheter, som ryska fĂ„nglĂ€ger, bruk och trolldom.
Summering efter dessa dagar:
Hela livet Ă€r en skola och Sverige Ă€r fantastiskt 🌿


Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0